خانه معلم

این وبلاگ به عنوان پشتیبان وبلاگ apup.blogfa.com در مواقع قطع و عدم دسترسی و اشکال در سیستم بلاگفا می باشد.

خانه معلم

این وبلاگ به عنوان پشتیبان وبلاگ apup.blogfa.com در مواقع قطع و عدم دسترسی و اشکال در سیستم بلاگفا می باشد.

خانه معلم
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

خانه معلم

چرا نماینده معلمان در صندوق فرهنگیان حضور ندارد

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸ ب.ظ

ذره ذره از دسترنج معلمانی که گچ می‌خورند و خون دل و مظلومانه اگر اعتراضی باشد هر از گاهی فریاد می‌کنند، صندوقی شکل گرفته است که با پسوند "ذخیره"، فلسفه شکل‌گیری و کارکرد اصلی خود را معرفی می‌کند تا عصایی باشد برای معلمان عضو پس از ٣٠ سال خدمت و عمری رنج و مشقت.
سهم کوچک طیف بزرگی از معلمان، از این صندوق یک بنگاه اقتصادی ساخته که از بانکداری تا صنعت بیمه و بازار خودرو و مسکن را هدف قرار داده است؛ اهدافی که انتظار می‌رفت و می‌رود سودش به جیب اعضا و سهامداران سرازیر شود و مدیران و مسوولان انصاف به خرج داده و دیگر چشم طمع به دسترنج یکی از مظلوم‌ترین اصناف نداشته باشند.
اما اخبار ضد و نقیض و حرف و حدیث‌های ریز و درشت، حکایت از پشت‌پرده‌های تاسف‌انگیز دارد و گویا غول فساد سیستماتیک به دسترنج معلمان هم رحم نکرده و از دکل‌های نفتی به صندوق‌های گچی هم رسیده است. حالا جعبه سیاه صندوق ذخیره فرهنگیان در دل خود اطلاعاتی را دارد که برای گشوده شدن آنها بیش از هر چیزی نیازمند یک جسارت مدیریتی و یک انصاف و وفاداری اخلاقی و انسانی است.اخبار بازداشت و عزل و تغییر و جابه‌جایی نه‌تنها پاسخی برای رفع ابهام و جلب اعتماد نیست بلکه بیش از هر چیزی بر پیچیده و مبهم شدن و بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کسانی که آب را گل‌آلود کرده‌اند و ماهی خود را گرفته‌اند حالا می‌خواهند دوباره با دامن زدن به حاشیه‌ها و فرار از پاسخگویی صورت مساله را جور دیگری ارایه دهند.
آنچه روشن است تخلفات و فسادهایی رخ داده است و آنچه انتظار می‌رود، متوقف کردن این فرآیند تخلف و فساد است و در مرحله بعد قرار گرفتن فعالیت‌های صندوق در مسیر قانونی، شفاف و متکی بر منافع سهامداران است و سپس در یک فضای به دور از هیاهو به تخلف‌ها رسیدگی شود. نباید فرار از پاسخگویی و یا سرپوش گذاشتن و محافظه‌کاری به اصل فعالیت‌های این بنگاه و منافع معلمان آسیب بزند.
به همین منظور و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به بررسی  ابعاد این موضوع مهم و فراگیر پرداختیم تا بهانه‌ای شود برای هشدار به مسوولان و زنگی باشد برای بیدارباش معلمان و سهامداران تا اسیر هیاهوهای پوچ و آدرس دادن‌های نادرست نشوند.


با شروع به کار مدارس چشم‌های یک میلیون فرهنگی گشوده‌تر و گوش‌های آنها تیزتر می‌شود، آنها منتظر گزارش‌هایی هستند که اعتمادساز باشد و امیدبخش.
بن‌بست ساختاری و گره‌های حقوقی و اداری
اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان به‌گونه‌ای تهیه و تدوین شده است که برای شرایط فعلی این موسسه با ٢٧ شرکت تحت‌مدیریت پاسخگو به نظر نمی‌رسد گویا موسسین آن تصور این را نداشتند که روزی دامنه فعالیت‌های این موسسه آنقدر گسترش یابد که در حوزه‌های مختلف و  در عرصه داخلی و خارجی به فعالیت بپردازد. یک کارشناس حقوقی به «اعتماد» گفت: «اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند تجدیدنظر همه‌جانبه است چرا که در حال حاضر آنقدر ابهام وجود دارد که نه می‌شود گفت یک بنگاه خصوصی است و نه می‌شود آن را دولتی تلقی کرد.
از طرفی کارکرد این موسسه را نمی‌شود تجاری یا صنعتی و یا رفاهی و خدماتی تعریف کرد چرا که ابهام فراوان و تفسیرهای متعددی از بندها و تبصره‌های موجود می‌شود ارایه داد لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا از این بن‌بست ساختاری خارج و گره‌های حقوقی و اداری آن گشوده شود.»لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین ایرادهای اساسنامه نحوه نظارت خصوصی به عنوان ناظر بر عملکرد صندوق پیش‌بینی نشده است و سیکل معیوب داخلی آن را آسیب‌پذیر کرده است.
اعتبار بین‌المللی در خطر تهدید داخلی
موسسه صندوق  ذخیره فرهنگیان به‌رغم فراز و فرودهایش به پشتوانه سرمایه سهامداران و تدابیر دلسوزانه و حرفه‌ای مدیران و کارشناسان این موسسه توانسته در عرصه اقتصادی موفقیت‌آمیز ظاهر شود.
یکی از فعالان صنفی و سیاسی حوزه آموزش و پرورش در این زمینه به «اعتماد» گفت: «نباید اعتبار این موسسه را که آوازه آن از مرزها هم بیرون رفته و یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده در طرح‌های کلان اقتصادی کشور است به‌راحتی به بازی گرفت، صندوق امروز در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد که هرگونه بی‌تدبیری، خودخواهی، منفعت‌طلبی فردی یا گروهی و کوتاه‌نگری و اغراض ممکن است به اعتبار آن لطمه جبران‌ناپذیری وارد سازد لذا از همه دلسوزان انتظار می‌رود با بحران پیش‌آمده در این موسسه مسوولانه و مدبرانه برخورد کنند و نگذارند این تهدید داخلی به اعتبار ملی و بین‌المللی پتانسیل بسیار قوی موسسه لطمه وارد سازد.»
حالا چشم‌ صدها هزار فرهنگی سهامدار و میلیون‌ها عضو خانواده آنها به چشم‌انداز صندوقی است که فلسفه آن ذخیره‌سازی برای دوران بازنشستگی آنها بوده است و آنها با نگرانی و امید به دنبال راهکار و افرادی هستند که مسیر ارتقا و اصلاح را در پیش‌گیرند تا قاطعانه حمایت لازم را داشته باشند.
کمپین نظارت و حمایت، نه کمپین خروج
همواره عملکرد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مسائل مورد‌توجه فعالان صنفی معلمی بوده است که در کنار سایر مطالبات معیشتی و منزلتی آنها همواره خواستار نظارت بر عملکرد این صندوق و شفاف‌‌سازی و پاسخگویی مسوولان بوده‌اند. این مطالبه محدود به دوره خاصی هم نبوده است از همان بدو تاسیس تاکنون این مطالبه وجود داشته است.
یک عضو تشکل معلمی که به گفته خودش بیش از ١٥ سال سابقه فعالیت صنفی دارد به «اعتماد» گفت: «متاسفانه در شرایط پرهیاهوی امروز و در مقطع حساس بحران مدیریتی، عده‌ای که همیشه مسائل را سطحی می‌بینند حرف از کمپین خروج از صندوق را می‌زنند. این راهکار تهدیدآمیز بیش از آنکه گره‌گشا باشد بهانه‌ای است در دست کسانی که می‌خواهند در این هیاهو از پاسخگویی فرار کنند لذا به نظر می‌رسد باید به جای خروج از صندوق، معلمان عضو، کمپینِ نظارت و حمایت تشکیل دهند چراکه اصل فعالیت‌های این موسسه قابل‌دفاع است. آنچه مورد اعتراض است ایرادهای ساختاری و حقوقی و ضعف‌‌های مدیریتی و اجرایی و سوءاستفاده‌های شخصی و گروهی است که باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.»
مدیرعاملی که همیشه در دسترس خبرنگاران و کارشناسان آموزش و پرورش بوده است
رضا نهضت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در مدت سه سالی که عهده‌دار مسوولیت بوده است، مصاحبه‌های فراوانی با رسانه‌ها کرده است، وی شاید نخستین مدیرعاملی است که همیشه در دسترس خبرنگاران و کارشناسان آموزش و پرورش بوده است که البته جای تقدیر دارد، اماصرفِ حضور رسانه‌ای، به معنای شفافیت نیست، وی در بسیاری موارد به اشکالاتی که بر عملکرشان گرفته شده است، پاسخ مستقیم نمی‌دهد.
عدم حضور نماینده معلمان در صندوق
نهضت می‌گوید: اصلا هیچ نظارتی برای معلمان پیش‌بینی نشده است و متاسفانه، همه وزیران و نیز مدیران عامل قبلی و کنونی صندوق، از پیش‌بینی راهکارهایی برای حضور نماینده معلمان در هیات‌مدیره یا راهکاری برای نظارت خود معلمان، اجتناب کرده و می‌کنند.
قطعا تخلف مالی در صندوق صورت گرفته است
او می‌افزاید: اگر بخواهیم به سخنان نمایندگان مجلس و نیز مدیرعامل و برخی از اعضای هیات امنا استناد کنیم، قطعا می‌توان گفت تخلف مالی در صندوق صورت گرفته است و در این گویا شکی نیست. تنها اختلاف در این است که آیا این تخلف بزرگ مالی، در دوران قبل از جناب غندالی و وزیر کنونی اتفاق افتاده است یا مربوط به وزرا و دولت قبل است.
هم نمایندگانی که به مخالفت با دولت شهره‌اند و هم نمایندگان موافق دولت، تخلف را قبول دارند. تنها اختلاف این است که مدیرعامل صندوق، آقای حاجی و چندنفر از نمایندگان موافق دولت، این تخلف را به وزرای قبلی نسبت می‌دهند. البته هیچ کدام از طرفین دلیلی برای مدعای خود نیاورده‌اند و بهترین داور همان قوه قضاییه است. درباره مبلغ تخلفات اختلاف است. مخالفان صندوق ذخیره آن را بین ٦ تا ٨ هزار میلیارد تومان ابراز داشته‌اند و نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم مبلغ آن را ٨ هزار میلیارد تومان می‌داند با این تفاوت که آن را متعلق به دولت گذشته می‌داند.
مسوولان کشور از حقوق فرهنگیان دفاع کنند
نهضت در پایان تاکید می‌کند که: بسیاری از معلمان کشور از اخبار منتشر شده درباره صندوق نگرانند و از مسوولان کشور، به خصوص قوه قضاییه می‌خواهند که قاطعانه و بدون هیچ چشم پوشی، از حقوق فرهنگیان دفاع کنند و اگر خدای ناکرده تخلفی در صندوق ذخیره روی داده، چه در این دولت و چه در دولت قبل، با عاملان و مسببان آن قاطعانه برخورد کنند.
گزارش عملکرد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت تدبیر و امید
مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تابستان امسال با انتشار ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان «بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد مدیریت موسسه در دولت تدبیر و امید» با ارایه گزارشی، عملکرد خود را در معرض افکار عمومی به ویژه سهام‌داران قرار داده است.
در این ویژه‌نامه ٥٢ صفحه‌ای، ضمن ارایه یک مقدمه در سر فصل‌هایی تحت عنوان نقشه راه صندوق ذخیره فرهنگیان به قلم مدیرعامل، شاخص‌های کلیدی عملکرد مدیریت موسسه، برنامه‌های در دست اجرای ستاد موسسه، برنامه‌های در دست مطالعه، طرح‌ها و پروژه‌های شرکت پترو فرهنگ، برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، پروژه‌های شرکت ماشین‌سازی اراک، برنامه‌های شرکت بیمه معلم و پروژه‌ها و اقدامات شرکت ساختمانی معلم با ارایه گزارشی و درج جداول و نمودارها تلاش شده است به‌طور کلی تصویری از وضع صندوق ارایه شود.
البته اینکه این ویژه‌نامه در چه تیراژی و چگونه توزیع شده است اطلاعی نداریم و امیدواریم به زودی در اختیار سهام‌داران قرار گیرد چرا که در هر صورت این یک اقدام قابل ستایش است که باید مورد استقبال قرار گیرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی