خانه معلم

این وبلاگ به عنوان پشتیبان وبلاگ apup.blogfa.com در مواقع قطع و عدم دسترسی و اشکال در سیستم بلاگفا می باشد.

خانه معلم

این وبلاگ به عنوان پشتیبان وبلاگ apup.blogfa.com در مواقع قطع و عدم دسترسی و اشکال در سیستم بلاگفا می باشد.

خانه معلم
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

خانه معلم

طرح رتبه بندی یا طرح تبعیض بندی!!

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۲۴ ب.ظ

طرح رتبه بندی معلمان برای خود اهدافی ترسیم کرده است که از جمله آنها می توان به بهبود وضعیت معیشتی، کیفیت آموزش و پرورش و نیز گسترش انگیزه و شایسته سالاری در میان معلمان اشاره کرد که البته هیچ یک از این اهداف قابل قبول معلمان در این ارزشیابی نیست و این مساله منجر به اعتراضات بسیاری از سوی فرهنگیان شده است.

این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات از سوی مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

در ادامه بررسی طرح، مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند که طرح رتبه بندی معلمان نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد از این رو پس از کش و قوس ها و نظرات متفاوت درباره این لایحه، سرانجام با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقاء شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت یعنی در 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

در قالب این طرح افراد طبق شایستگی هایی تعریف شده طبقه بندی شده و با قرار گرفتن در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد حق شغل بهره مند خواهند شد.

همچنین براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش مدرک تحصیلی افراد تاثیری در احراز رتبه ندارد و در عین حال سوابق کاری مورد توجه قرار می گیرد.

در این طرح که به تصویب هیات وزیران رسیده، فرهنگیانی که قبل از مهر 1394 بازنشسته می شوند تحت پوشش رتبه بندی قرار نمی گیرند که این مساله نیز اعتراضاتی را به همراه داشته است.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش در باره جزییات اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: سابقه کار برای قرار گرفتن معلمان در طرح رتبه بندی حداقل شش سال است و کسانی که در رتبه پایه حرفه ای قرار می گیرند باید سه سال توقف در رتبه مقدماتی داشته باشند.

احمد عابدینی ، گذراندن دوره های آموزشی ضمن خدمت و کسب حداقل امتیاز حاصل از محاسبه میانگین امتیاز برای ارزیابی عملکرد را از دیگر شرایط طبقه بندی این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح و طبقه بندی معلمان در چهار رتبه حداقل 150 هزار تومان و حداکثر حدود 600 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه شده و در مجموع حدود 80 درصد معلمان مشمول طرح رتبه بندی، میانگین افزایش حقوق یعنی 300 هزار تومان را دریافت می کنند.

 وزیر آموزش و پرورش نیز درباره تبعات مثبت اجرای این طرح با بیان اینکه رتبه بندی معلمان بر اساس وظایف معلمی و شایستگی های آنان در نظر می شوند، گفت: به همه فرهنگیان، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت فراخوان دادیم تا شاخص های مورد نظر خود در زمینه رتبه بندی را ارایه کنند.

فانی یادآور شد: در بودجه 94 اجرای رتبه بندی معلمان دیده نشده است اما هیات دولت مبلغ یکهزار و 350 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن این طرح در سال 94 در نظر گرفت که این رقم از طریق کسر تخصیص های دیگر دستگاه ها تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: هرچه معلمان در وظیفه خود کوشاتر باشند در رتبه بالاتری نیز قرار می گیرند که این رتبه بندی دو هدف دارد نخست افزایش انگیزه معلمان و دیگر افزایش شایستگی ها و مهارت های علمی معلمان است.

 

به نظر می رسد تا اجرایی شدن نهایی طرح رتبه بندی معلمان و بازتاب نتایج مثبت و منفی آن باید منتظر ماند و اظهار نظری عجولانه درباره طرحی که هنوز گام های اولیه را بر نداشته قدری زود است. اما باید توجه داشت که اجرای هر طرح می تواند نظرات متفاوتی به همراه داشته باشد و مکن است گروهی راضی شوند و گروهی ناراضی ، ولی در هر صورت این نکته را نباید از یاد ببریم که دیکته نانوشته غلط ندارد، بنابراین به طور قطع هر گونه قضاوت عادلانه در باره طرح رتبه بندی به زمان بیشتری نیاز دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۸

نظرات  (۱)

فقط و فقط حرف مفت...
قراربود احکام قبل از شروع مدارس روی میز معلمان باشه
اما حالا معلم باید دنبال امتیاز جمع کردن بدود...
خدا ازتون نگذره
پاسخ:
نیم جانی بستاند و صد جان دهد
آنچه در وهمت نیاید او دهد

صبر و توکل بر خدا ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی